Jak si vytvořit imunitu vůči dezinformacím?

20. 1. 2021

Vakcíny jsou dnes odpovědí na výzvy představované pandemií COVIDu-19, která negativně ovlivnila sociální a ekonomický život na celém světě. Očkování představuje jeden z největších úspěchů v ochraně veřejného zdraví. O chorobách jako neštovice čteme dnes spíše v historických záznamech než na zpravodajských stránkách právě díky vakcínám, které je pomohly vyhubit.

Nicméně od počátku pandemie existovalo ohromné množství zavádějících informací i přímo konspiračních teorií ohledně vakcín. Ve skutečnosti "strach z vakcíny" existuje v podzemí informačního prostoru už nějakou dobu a dezinformátoři, státní i nestátní, jej úspěšně využívají.

V roce 2018 časopis American Journal of Public Health publikoval závěry výzkumu, který indikuje, že přes 93 % zpráv o vakcínách sdílených na Twitteru mezi roky 2014-2017 pochází ze zlomyslných účtů. Tyto účty - některé z nich spojené se slavnou "trollí továrnou" v ruském Petrohradě - tvítovaly zprávy vyslovující se jak pro vakcinaci, tak proti ní, aby zasely neshody a zmatek a podkopaly důvěru veřejnosti ve vakcinaci.

Globální pandemii doprovází to, co Světová zdravotnická organizace označuje jako "infodemii". Vyvolalo ji šíření antivakcinačních dezinformací. Ovšemže vakcíny a obecně témata spojená se zdravím poskytují úrodnou půdu pro všechny druhy dezinformací. Jde o vysoce složitá témata, která nás podněcují k hledání nových informací a současně vyvolávají emoce zvědavosti, strachu, úzkosti a znepokojení. Minulé průzkumy ukázaly, že směs "novosti" a emocí pomáhá nepravdám šířit se takřka šestkrát rychleji než pravda.

Proto řada dezinformačních aktérů, včetně cizích států, považuje antivakcinační sdělení za tak atraktivní. Lze je použít jako téma, které do společnosti vrazí klín a zasévá neshody, vyostřuje strach a sociální polarizaci - a především ostatním podkopává důvěru ve zdravotnické a veřejné autority, ve vědu a média a k sobě navzájem.

Tak jako mohou vakcíny poskytnout imunity vůči virům, můžeme si vytvořit i imunitu vůči dezinformacím. A můžeme to udělat i sami. Hygiena, jako časté mytí rukou, pomáhá chránit před koronavirem, Podobně informační hygiena může zpomalit šíření škodlivých zavádějících informací, zejména na sociálních médiích.

K výkonu informační hygieny se potřebujete zastavit a přemýšlet předtím, než něco sdílíte, nebo se věnujete nějakému online obsahu. Ptejte se sami sebe:

Je tento obsah spolehlivý? Zprávy jsou často poněkud nudné, až na zřídkavé situace, kdy dva hoši zachránili psa z ledové vody a ukázalo se, že to byl vlk! Pokud vás obsah zprávy vybudil, dejte si pauzu a zkontrolujte ho: Informoval o tom ještě někdo jiný? Jak víte, že je to pravda? Věnujte pozornost tomu, jak jsou použity snímky, emoji, titulky - snaží se ve vás vyvolat určitou emoci? A pamatujte, velký počet sledujících nutně neznamená, že účet na sociálních médiích představuje spolehlivý zdroj.

Kdo je autorem sdělení? Můžete najít nějaké jeho dřívější dílo? Protože uznávaní novináři a experti vždycky mají zřetelný záznam, který lze snadno najít. Přítel na Facebooku není nutně expertem v dané záležitosti a pokud narazíte na experta, ujistěte se, že se jeho expertíza týká relevantního pole.

Co je zdrojem tvrzení? Dezinformátoři často odkazují na falešné anonymní "zdroje uvnitř", které vůbec nemusejí existovat. Buďte zvlášť opatrní, pokud tyto anonymní zdroje předkládají obecná tvrzení, která není možno ověřit. Prohlášení jako "vše je propojeno", "nic není tak, jak vypadá", "nechtějí, abyste znali pravdu", "existuje skrytá agenda" - jsou vážnými varovnými znameními, že by mohlo jít o dezinformaci. V případě vakcín dezinformátoři často používají shazujícím způsobem výrazy jako "Big Pharma" a "mainstreamová média", aby podkopali důvěru ve výrobce vakcín a novináře.

Je tento informační zdroj spolehlivý? Důvěryhodná profesionální média se nepropůjčují ke konspiračním teoriím a drží jednostranné názory tam, kde patří: V komentářích. Žurnalismus s reputací se řídí definovanými standardy svého odvětví: Článek by měl mít více než jen jeden zdroj a předkládat konkurující si názory, aby představoval vyvážený text na dané téma. Pokud máte pochybnosti, podívejte se do oddílů O nás a Kontakty. Pokud skutečně jde o spolehlivý zpravodajský zdroj, měli byste najít seznam novinářů, kteří tam pracují a transparentní informace o organizaci a jejím financování.

Celý text v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
2392

Diskuse

Obsah vydání | 22. 1. 2021