Povinné očkování proti covidu-19 a lidská práva
30. 12. 2021
Dne 9. prosince 2021 předložila
rakouská vláda parlamentu návrh
zákona, který zavádí povinné
očkování proti covidu-19 pro všechny obyvatele země. Tento krok následoval
po oznámení řeckého
premiéra, že bude ukládat
pokuty obyvatelům starším 60 let,
kteří se nenechají proti covidu očkovat. O podobných povinnostech uvažuje řada dalších zemí,
nebo už je zavedla na některých
pracovištích, například
Austrálie, Brazílie, Kanada, Francie, Indonésie, Itálie
a Velká Británie, uvádí lékařský časopis Lancet
Někteří lidé se brání povinnému očkování z pragmatických důvodů, například proto, že by taková povinnost mohla snížit počet zaměstnanců ve zdravotnictví nebo jejich morálku.
Proti povinnému
očkování se však
často lidé staví i z
principu. Například
britský státní tajemník pro zdravotnictví a sociální péči Sajid Javid 10. prosince 2021 pro BBC uvedl, že povinné očkování považuje za "neetické". Mnozí
další předpokládají,
že povinné očkování
porušuje lidská práva.
Domníváme se, že tento názor je mylný, přinejmenším z hlediska mezinárodního
a srovnávacího ústavního práva. Náš
názor vychází
z rozsáhlé diskuse a analýzy, která se konala v rámci
Lex-Atlasu: Covid-19 (LAC19), celosvětové sítě
právníků, která
vytváří a spravuje volně
přístupný Oxfordský sborník národních
právních reakcí
na covid-19.
V říjnu 2021
přijalo 50 právníků v rámci této sítě zásady týkající se zákonnosti a ústavnosti
povinného očkování.
Dospěli jsme k závěru,
že povinné očkování
a právo v oblasti lidských práv jsou v zásadě
slučitelné a že existuje přesvědčivý argument založený na právech pro povinnost státu zvážit přijetí povinného
očkování, které
je definováno jako
jakýkoli "zákon, který
stanoví povinné očkování nebo
jakýkoli veřejný či soukromý požadavek
očkování pro přístup
k místu nebo službě, kterému
se nelze vyhnout bez nepřiměřené zátěže". Tato definice uznává povinné
požadavky přijaté veřejnými a soukromými
subjekty, a co je zásadní, že požadavky,
kterým se lze vyhnout prostřednictvím
dostupného testování,
nejsou povinné.
Dokonce i při nejlibertariánštějším
chápání
svobody se filozofové a právníci shodují,
že omezení svobody může být ospravedlnitelné, pokud zabraňuje poškozování druhých. Evropská úmluva o lidských právech to uznává
tím, že právo
na tělesnou integritu podle článku 8 považuje za "kvalifikované právo", které
lze omezit "v zájmu
ochrany zdraví".
Pokud je cílem
povinného očkovacího programu částečně nebo zcela omezit újmu druhých, nejde o
paternalismus. Svoboda však není jedinou hodnotou relevantní pro lidská práva.
Hospodářská a sociální práva na zdraví,
práci a vzdělání jsou v mezinárodním právu
uznávána od roku 1948 nejobsáhleji v Mezinárodním paktu OSN o hospodářských, sociálních
a kulturních právech (ICESCR), mezinárodní smlouvě,
kterou ratifikovalo 171 států,
včetně všech evropských států.
WHO ve svém Globálním akčním
plánu pro očkování
z roku 2013 posílila názor, že "očkování je a mělo by být uznáno
jako základní součást
lidského práva na zdraví
a jako odpovědnost
jednotlivce, komunity a vlády".
Ve více než stovce zemích již existuje určitá verze povinného očkování školních dětí proti řadě nemocí, včetně spalniček, příušnic, zarděnek, tetanu a dětské obrny.
V dubnu 2021 měly Chile, Německo, Izrael, Mexiko, Norsko, Srbsko, Španělsko a řada států v USA předpandemické zákony, které dávaly zákonnou pravomoc zavést povinné očkování zejména proti covidu-19. Pokud je nám známo, žádný významný ústavní nebo mezinárodní soud neshledal, že by politika povinného očkování porušovala nějaké obecné právo na svobodu. V dubnu 2021 velký senát Evropského soudu pro lidská práva shledal, že český zákon vyžadující povinné očkování dětí proti devíti nemocem neporušuje právo na tělesnou integritu podle článku 8, protože tento systém je přiměřeným prostředkem ochrany veřejného zdraví.
V několika dalších jurisdikcích dospěly soudy ke stejným nebo podobným závěrům, včetně
rozhodnutí Nejvyššího soudu USA ve věci Jacobson proti
Massachusetts (1904), nedávné rozsudky z předpandemické
doby, které potvrdily
systémy povinného očkování ve Francii,Itálii a
Chile a rozhodnutí specifická pro covid týkající se programů v New
Yorku a Brazílii.
Ve většině
těchto rozhodnutí soudy shledaly, že programy naplňují právo
na zdraví.
Systémy povinného očkování
musí rovněž
splňovat právní
zásadu proporcionality. Jak je
podrobně uvedeno v zásadách
LAC19, musí mít systém legitimní
cíl - např. snížení přenosu virů nebo ochranu
zdravotnických služeb.
Zvolené prostředky musí být s tímto cílem
racionálně spojeny. V praxi bude přiměřenost splněna,
pokud bude systém povinného očkování
založen na rozumných doporučeních v oblasti veřejného zdraví.
Program musí být rovněž nezbytný v tom smyslu, že neexistuje jiný, méně
omezující prostředek k dosažení tohoto cíle. Zde se bude hodně diskutovat o účinnosti
očkování a pravděpodobných
společenských reakcích na
povinné očkování.
Zásady veřejného práva doporučují soudní zdrženlivost v tak složité otázce, jako je epidemiologická nezbytnost celostátního očkovacího mandátu. A konečně, pokuty a tresty za nedodržení mandátu by měly být účinné, ale neměly by být příliš zatěžující. Čím přísnější jsou sankce, tím náchylnější je tato politika k právnímu závěru o nepřiměřenosti. Zásady LAC19 rovněž vyzývají ke konstruktivnímu přístupu vůči rozumnému váhání s očkováním. Politický filozof John Rawls rozlišoval mezi tím, co je racionální, a tím, co je rozumné.
Váhavost ohledně očkování může být rozumná (pochopitelná a hodná respektu) v očích některých skupin, které jsou vůči povinnému očkování nedůvěřivé - např. komunity, které byly vystaveny státem skrytému pronásledování, diskriminaci, marginalizaci nebo zanedbávání.
V takových případech by stát a další aktéři měli přijmout konstruktivní intervenci pro zapojení těchto skupin, jako je vzdělávání vedené komunitou nebo odložení doby zahájení očkování. Tupá oznámení o ukončení pracovního poměru sama o sobě nestačí. Konstruktivní angažovanost však nestačí k tomu, aby nabízela úplné výjimky. Měly by se zvážit výjimky ze zdravotních důvodů, nicméně výjimky z důvodu náboženského přesvědčení nebo svobody svědomí nejsou obecně vyžadovány zákonem o lidských právech. Přestože požadavky na povinné očkování musí být koncipovány velmi pečlivě, není důvod se domnívat, že jsou ze své podstaty neslučitelné s lidskými právy.
Celý text v originále ZDE
Diskuse