Alternativní energetická koncepce ČR IV
31. 12. 2021
/
Oldřich Maděra
čas čtení
14 minut
Navazuji na předchozí články
zde,
zde
a zde.
V této části bych se chtěl věnovat vlivu dopravní revoluce na
elektrickou síť. V 18. století byl vynalezen parní stroj. V 19.
století byl vynalezen benzínový spalovací motor. Ve 20. století
byl doveden do velkoseriové výroby elektromobil. Stojíme na prahu
další dopravní revoluce, kdy spalovací motory budou nahrazeny
elektromotory.
Přehled všech typů motorých vozidel registrovaných v ČR je
uveden v následující tabulce:
Zdroj informací je zde.
Máme tedy asi 6 milionů
osobních aut, 1,2 milonu motorek, cca 20 tisíc autobusů a
mikrobusů, 728 tisíc nákladních aut a 3 700 tahačů. Je velmi
obtížné zjistit, jaký počet kilometrů ujedou za rok jednotlivé
dopravní prostředky. Podle průzkumu rakouského autoklubu VCŐ
Češi najezdí autem ročně jen asi 6 880 km (viz zde),
což je až 22. místo v tabulce zemí EU. Podle údajů pojišťovny
Generali je to asi 10 až 20 tisíc km za rok (viz zde).
Pojišťovna Direct zase uvádí, že podle jejího průzkumu je to
asi 5 až 15 tisíc km za rok (viz zde).
Další možností, jak se dostat
k průměrnému počtu ujetých kilometrů na jedno auto, je cesta
podle výroby benzínu a nafty. Podle údajů České asociace
petrolejářského průmyslu viz zde,
bylo v roce 2018 na trh ČR dodáno 2,126 miliard litrů benzínu a
5,877 miliard litrů motorové nafty. Pak nastal COVID-19, takže
tato čísla se asi dramaticky nezměnila. Pokusil jsem se o
následující odhad za těchto předpokladů:
1) Motorka (M) ujede stejně jako benzínové auto (x stovek
kilometrů za rok].
2) Benzínové auto (BA) má spotřebu 9 l/100km, motorka 3 l/ 100 km
3) Aut s dieselovým motorem (DA) je 2x více než s benzínovým a
mají spotřebu 7 l / 100 km
4) Autobusy (AU), nákladní auta (NA) a tahače (T) ujedou asi 2x
více než osobní auta (y)
5) Spotřeba nákladních aut (plus speciálních aut) a autobusů je
asi 25 l / 100 km
6) Spotřeba tahačů je asi 50 l / 100 km
7) Spotřebu benzínu označme jako b a motorové nafty jako mn
Pak lze napsat rovnici pro spotřebu benzínu jako:
b = M*3*x + BA*9
b = 1 196 354 * 3 * x + 2 016 418 * 9 * x
2 126 000 000 = 3 589 062 * x + 18 147 762 * x
x = 2 126 000 000 / 21 736 824
= 97,8 stovek kilometrů = 9 780 km
Dále lze napsat rovnici pro spotřebu nafty jako:
mn = DA*7*y + AU*25*2*y + NA*25*2*y + SA*25*2*y + T*50*2*y#
5877000000 =
4032837*7*y+19254*25*2*y+728091*25*2*y+28875*25*2*y+3706*50*2*y
5 877 000 000 = 28 229 859*y+ 962 700*y + 36 404 550*y + 1 443 750*y
+ 370 600*y
y = 5 877 000 000 / 67 411 459
= 87,2 stovek kilometrů = 8 720 km
To znamená, že benzínová auta
ujedou ročně jen asi 9
780 km, auta s
dieselovým motorem jen asi 8 720 km, nákladní auta, speciální
auta, autobusy a tahače asi 17 440 km ročně. Můžeme tedy říci,
že osobní auta v ČR
najedou jen asi 8 700–9
800 km/rok. To velmi
dobře koreluje s výše uvedenými odhady rakouského autoklubu,
pojišťoven a s celoevropským
průměrem, který je
asi 9 850 km/rok.
Představme si situaci, kdy
všechna tato spotřeba benzínu a motorové nafty bude muset být v
roce 2050 nahrazena elektrickou energií. Pak se nemusíme příliš
zabývat podíly jednotlivých dopravních prostředků. Řekněme,
že spotřeba benzínu,
2,126 miliard litrů,
představuje energii 2,528*10^10 kWh, tj. asi 25,28
TWh. Spotřeba
motorové nafty, 5,877 miliard litrů,
pak odpovídá energii 7,120*10^10 kWh, tj. asi 71,20
TWh. Celkem to tedy je
asi 96,48 TWh.
Toto číslo, by mělo sice vzrůstat s ohledem na další růst
ekonomiky, ale bylo by asi kompenzováno do značné míry zvýšením
účinnosti motorů, prací z domova, rozvojem veřejné dopravy
apod.
Výše jsme zjistili, že celková
účinmost elektroaut
je asi 6,43 krát vyšší
než aut se spalovacími motory.
Nevíme, kolik tento poměr činí u jiných dopravních prostředků.
Jako konzervativní odhad vezměme, že je to 5x
vyšší pro všechny dopravní prostředky.
Pak budeme potřebovat v roce 2050 zajistit pro dopravu asi 19,30
TWh elektrické energie.
Toto číslo překvapivě dobře koreluje s údajem, který je uveden
v jiném článku zde.
Ano, v roce 2050
budeme tedy potřebovat asi 20
TWh elektrické
energie pro dopravu.
To znamená asi 2 282
MW nově instalovaného výkonu generátorů obnovitelných zdrojů.
Pokud ale zároveň snížíme ztráty v soustavě a omezíme vývoz
čisté elektrické energie, tak postačí vybalancovat spotřebu
krajů a navýšit čistou výrobu elektrické energie asi o 20 TWh
bez potřeby navýšení celkového instalovaného výkonu. V
podstatě stačí zrušit vývoz a snížit ztráty.
Tento údaj znovu potvrzuje a
zpřesňuje i můj předešlý odhad, že komplexním
přechodem dopravy na elektrický pohon ušetří ČR asi 50-77 TWh
energie.
Dále bych chtěl stanovit celkový potřebný nárůst elektrických
zdrojů v jednotlivých krajích. Jako základ vezmu tabulku, která
je uvedena v AEK III. Doplňme ji o údaj o celkovém počtu obyvatel
v jednotlivých krajích.
Budeme dále předpokládat, že
celková aktivita, tj. celkové využití všech typů dopravních
prostředků bude ve všech krajích na jednoho obyvatele stejné.
Pak se celková energie
potřebná na dopravu na jednoho obyvatele za rok
dá stanovit jako podíl celkové energie v terawatthodinách a
celkového
počtu obyvatel,
který byl staticky zjištěn jako 10
694 364 osob a to k
datu 31.7.2020. Z toho vychází ročně asi 1
805 kWh na
osobu ročně
u dopravy s elektrickým pohonem.
Pokud známe počty obyvatel jednotlivých krajů, dokážeme tedy
poměrně velmi přesně stanovit jak nároky na budoucí zvýšenou
spotřebu elektrické energie, tak i na potřebné zvýšení
instalovaného výkonu elektrických generátorů v jednotlivých
krajích. S ohledem na to, že jsme si zároveň vytyčili postupý
přechod energetiky na obnovitelné zdroje, tak předpokládejme, že
celkové toto navýšení bude ze 100% pokryto právě novými
obnovitelnými zdroji elektrické energie.
Kraj
|
Roční
netto výroba [GWh]
|
Roční
netto spotřeba [GWh]
|
Rozdíl
v roce
2021
[GWh]
|
Rozdíl
v roce
2021
[MW]
|
Počet
obyvatel k 31.7.2020
[osob]
|
Nárok
energií
na dopravu
[GWh]
|
Nové
zdroje na dopravu [MW]
|
Celkový
návrh opatření
[MW]
|
Jihočeský
(JE Temelín, 2 GW)
|
11
169
|
3
101
|
+
8 068
|
+ 920
|
643
408
|
1
161
|
133
|
-
787
|
Jihomoravský
|
1
155
|
5
095
|
-
3 940
|
-
449
|
1
192 698
|
2
153
|
246
|
+
695
|
Karlovarský
|
2
617
|
1
209
|
+
1 408
|
+ 161
|
294
331
|
531
|
61
|
-
100
|
Královéhradecký
|
711
|
3
291
|
-
2 580
|
-
294
|
551
343
|
995
|
114
|
+
408
|
Liberecký
|
303
|
2
405
|
-
2 102
|
-
240
|
443
842
|
801
|
91
|
+
331
|
Moravskoslezský
|
2
357
|
6
272
|
-
3 915
|
-
447
|
1
198 534
|
2
163
|
247
|
+
694
|
Olomoucký
|
1
334
|
3
124
|
-
1 790
|
-
204
|
631
836
|
1
140
|
130
|
+
334
|
Pardubický
|
2
767
|
2
395
|
+
372
|
+ 42
|
523
054
|
944
|
108
|
+66
|
Plzeňský
|
886
|
2
941
|
-
2 055
|
-
234
|
590
461
|
1
066
|
122
|
+
356
|
Praha
|
125
|
5
644
|
-
5 519
|
-
630
|
1
325 280
|
2
392
|
273
|
+
903
|
Středočeský
|
4
657
|
7
415
|
-
2 758
|
-
315
|
1
388 185
|
2
506
|
286
|
+
315
|
Ústecký
(uhelné elektrárny 2,5 GW)
|
15
124
|
5
050
|
+
10 074
|
+ 1 149
|
819
713
|
1
480
|
169
|
-
980
|
Vysočina
(JE Dukovany, 2 GW)
|
10
250
|
2
738
|
+
7 512
|
+ 857
|
509
817
|
920
|
105
|
-
707
|
Zlínský
|
417
|
2
882
|
-
2 465
|
-
281
|
581
862
|
1
050
|
120
|
+
401
|
Celkem
|
53
872
|
53
562
|
+
310
|
+
35
|
10
694 364
|
19
302
|
2
205
|
+
1 929
|
Co výše uvedená čísla znamenají z pohledu jednotlivých krajů?
Například Jihočeský kraj nebude muset obnovitelnými zdroji
nahradit celou obrovskou výrobu jaderné elektrárny Temelín, a
nahradit tak instalovaný výkon 2 GW neboli 2 000 MW. Postačí,
pokud nahradí všechny uhelné elektrárny a 1 223 MW z výkonu
Temelína, čímž vlastně sníží svůj celkový instalovaný
elektrický výkon generátorů pracujícíh do sítě o 787 MW.
Podobně i kraje Karlovarský, Ústecký a Vysočina musí vybudovat
o něco méně obnovitelných zdrojů, než mají nainstalováno v
současné době zdrojů na klasická paliva. Tím také sníží své
instalované výkony elektrických generátorů zapojených do sítě.
Všechny ostatní kraje musí tyto výkony naopak navýšit. To
znamená, že by měly nejen nahradit všechny tepelné elektrárny
instalované na jejich území, ale navíc vybudovat nové výkony v
hodnotách uvedených v tabulce. Jedná se samozřejmě jen o jakási
směrná čísla, která bude nutné v praxi doladit, nicméně
dávají alespoň řádově představu o současné a budoucí
situaci. To zatím asi nikdo v ČR neudělal, i když již dávno měl.
Na rozdíl od mnoha jiných států naprosto chybí jakýkoliv plán,
jakákoliv vize. To byl hlavní důvod, proč jsem se odhodlal napsat
tento dokument.
Závěrem bych chtěl popsat ještě jeden efekt, který se projevil
ve všech elektrizačních soustavách, kde došlo k rozsáhlým
instalacím obnovitelných zdrojů. Obnovitelné zdroje jsou velmi
často budovány v extravilánech jak malých obcí, tak i velkých
měst, na konci sítě. Rozvodné a přenosové soustavy států byly
budovány za diametrálně odlišné situace. V České republice si
nejprve budovala jednotlivá města a obce své vlastní menší
elektrárny. Palivem bylo to, co bylo po ruce. Velmi často to byly
vodní elektrárny, pak uhelné elektrárny a nakonec elektrárny na
zemní plyn. Tyto prvotní elektrické zdroje byly postupně
připojeny do sítě nejprve o napětí stovek nebo tisíců voltů.
Teprve později do sítě 22 kV, 35 kV a pak 110 kV. Přenosová
soustava 220 kV a později i 400 kV byla vybudována teprve s
vybudováním velkých tepelných elektráren u největšího zdroje
hnědého uhlí na severu Čech. Od té doby byla elektrická energie
přenášena z těchto velkých hnědouhelných elektráren na severu
Čech do všech měst, vesnic a vísek na celém území ČSR. Již
za ČSR bylo zřejmé, že některé kraje nemají dostatek zdrojů.
Proto byla první jaderná elektrárna vybudována na jižní Moravě
a druhá v jižních Čechách, aby se tato nerovnováha výroby a
spotřeby alespoň částečně vyrovnala. Na Slovensku byly
postaveny napřed JE Jaslovské Bohunice a pak Mochovce.
Po rozdělení republiky na dva
státy přesto vznikl v ČR najednou velký schodek mezi výrobou a
spotřebou elektrické energie. Značná množství energie bylo
nutné vyvážet. Tato situace trvá doposud. Stále vyvážíme asi
12,5% z hrubé výroby elektrické energie a platíme z vlastních
peněženek dalších 5-10% ztrát, které jsou spojeny s nutností
přenášet velká množství energie na velké vzdálenosti. Dále
platíme i dalších asi 20 miliard korun za provozování přenosové
soustavy, kterou bychom při provedení mnou navržených opatření
vlastně ani vůbec nepotřebovali.
Energetika je po léta špatně
řízena. Chybí jí jakákoliv koncepce. Zcela zřejmý vysoký
potenciál obnovitelných zdrojů je naprosto opomíjen. Pro zavilé
odpůrce obnovitelných zdrojů (typu Klaus – Zeman – Beneš)
musím uvést, že v poledne za slunečného dne dopadá na území
ČR, o rozloze 78 866 km2,
výkon asi 78 866 MW neboli výkon 39 Temelínů. Tento výkon je zde
zdarma a navždy. Neobstojí řeči o tom, že v noci nesvítí a
někdy je zamračeno. To lze velmi jednoduše vyvrátit tím, že 1
kWp
instalovaného výkonu solárních panelů kdekoliv na území ČR dá
asi 1 MWh elektrické energie za rok. Dejme tomu, že se ten 1 kWp
vejde s rezervou asi na 3 m2.
Pak tedy, pokud bychom celé území ČR pokryli solárními panely, dostaneme za rok asi 26 288 TWh elektrické energie, což je asi
87x více, než spotřebujeme (300 TWh). Pokud bychom tedy pokryli
asi jen 1,15% území ČR solárními panely, tak nemusíme již mít
žádné jiné zdroje elektrické energie ani žádné jiné energie.
Solár by to vše zařídil sám. Neláká
Vás si z tohoto nekonečného přírodního bohatství alespoň něco
málo vzít? Nezdá se Vám elektrická energie příliš drahá?
Abych ale dokončil tu myšlenku o přenosové a distribuční síti.
Pokud budeme třeba ty soláry chytře rozmísťovat, tak můžeme
dosáhnout naprosto opačného efektu, kdy energie těmi
distribučními transformátory poteče z těch malých obcí a vísek
naopak do uzlových rozvoden a pak nich třeba do těch velkých
měst, kde asi nikdy nebudeme schopni nainstalovat ten výkon, který
tato města doslova vysají. Infrastrukturu distribučních sítí
máme při tom již vybudovánu. Obrácení toku energie nás nebude
stát téměř nic. Musí to celé ale někdo řídit a musí to
hlavně chtít dokázat.
Lidé typu Daniel Beneš to buď
neumějí nebo nechtějí umět. Prvním krokem by mělo být vypsání
výběrových řízení pro všechny pracovníky ČEZ a ČEPS a to na
každé systemizované místo. Pak bychom se snad dočkali pokroku v
ukončení ignorování a mrhání přírodními obnovitelnými
zdroji.
Základní otázkou u toho výběrového řízení by mělo být: co
Vy osobně uděláte pro to, aby bylo nainstalováno co nejrychleji a
co nejvíce obnovitelných zdrojů?
11430
Diskuse