Boj v Londýně o čistý vzduch
4. 3. 2023
Plánované rozšíření zóny "Ulez" v britském hlavním městě se stalo politickým bojištěm. Odpůrci podnikají právní kroky k jejímu zákazu, zatímco jiní tvrdí, že v boji proti znečištění vzduchu je nezbytné přijmout drastická opatření.
Rodiče se svými dětmi procházejí v Kingstonu na pokraji Londýna čtyřproudovou ulicí, v níž jsou automobily zdrojem obrovského znečištění vzduchu "Neměli bychom stavět sociálního pracovníka dojíždějícího do práce autem proti mamince, která se stará o svého syna s astmatem v nemocnici," říká Oliver Lord, který je vedoucím strategie kampaně Čistá města.
On a další účastníci kampaně jsou zděšeni tím, jak se čistota ovzduší stala politickým bojištěm, přičemž napětí roste kvůli plánům na rozšíření zóny s velmi nízkými emisemi (Ulez) na celý Londýn i s předměstími.
Minulý týden byl londýnský starosta Sadiq Khan na veřejném shromáždění v Ealingu v západním Londýně konfrontován protestujícími, kteří nesli nápis s jeho vyobrazením se svastikou a srpem a kladivem. Sám Khan k uklidnění situace příliš nepřispěl, když prohlásil, že lidé s námitkami proti rozšiřování bezemisní zóny se "spojili" s krajní pravicí. "Někteří jsou součástí krajní pravice," řekl. "Někteří jsou popírači covidu. Někteří jsou popírači očkování a někteří jsou toryové."
Kromě extremistů však proti rozšíření bezemisní zóny protestuje i spousta obyčejných lidí, od stavbařů a obchodních manažerů po kuchaře a sociální pracovníky. Obavy vyjádřil i známý britský odborník na spotřebitelské finance Martin Lewis, který minulý měsíc vystoupil spolu s Khanem na akci věnované životním nákladům. "Důvody pro [rozšíření Ulez] jsou dobré, ale načasování je docela nevhodné, aby se to dělalo letos v době krize životních nákladů."
Bezemisní zóna byla plánem někdejšího londýnského primátora Borise Johnsona, který se původně omezoval na centrum města, ale Khan ji v roce 2021 rozšířil i na celý vnitřní Londýn, oblast o průměru cca 40x50 km. Řidiči nejvíce znečišťujících osobních automobilů a dodávek musí platit 12,50 liber denně, jinak jim hrozí pokuta, zatímco nákladní vozidla a autobusy platí 100 liber.
Od té doby většina nejvíce znečišťujících vozidel zmizela z vnitřního Londýna a emise oxidu dusičitého (NO2) jsou o 26 % nižší. Radnice upozorňuje, že poplatek platí pouze 6 % vozidel.
Starosta hodlá 29. srpna zónu rozšířit a spustil program šrotovného ve výši 110 milionů liber s kompenzací až 2 000 liber pro řidiče s nízkými příjmy a až 9 500 liber pro malé podniky a charitativní organizace, které řídí dodávky.
To však nebude stačit na pomoc živnostníkům a klíčovým pracovníkům. Konzervativní vláda, která možná vidí příležitost, jak znepříjemnit život svému politickému oponentovi, odmítla žádost labouristického starosty o navýšení fondu šrotovného, přestože podobné částky poskytla na programy v Manchesteru i v Bradfordu a Birminghamu.
Pokud bude rozšíření bezemisní zóny zastaveno, obyvatelé míst jako Kingston-upon-Thames budou stále dýchat jeden z nejtoxičtějších vzduchů v hlavním městě. Podle profesora Franka Kellyho, vedoucího výzkumné skupiny pro životní prostředí na Imperial College, jsou silnice ve vnějším Londýně "v závislosti na počasí mnohem více znečištěné než ve vnitřním Londýně".
Jonathan Hudson, kardiologický registrátor v nemocnici v Kingstonu, uvedl, že lidé se mylně domnívají, že znečištěné ovzduší způsobuje hlavně problémy s plícemi. "Znečištěné ovzduší je rizikovým faktorem pro srdeční choroby," řekl. "Lidé si mohou myslet, že žijí velmi zdravě, že se dobře stravují a cvičí. Ale když jedete na kole po Cromwell Road, vdechujete výpary, které mají velmi škodlivý vliv na vaše srdce."
Rosamund Adoo-Kissi-Debrahová vede kampaň za čistý vzduch již deset let od smrti své dcery Elly, které bylo devět let. Ta trpěla astmatem a její matka ji musela "čas od času" resuscitovat. Když Ella zemřela, koroner konstatoval, že se stala obětí znečištěného ovzduší, a vláda se zavázala jednat.
"A neudělali to, co měli," říká. "Kolik přispěli do programu šrotovného? Nuic. Londýňané platí obrovské částky na spotřební dani. Kde jsou naše peníze? Chudí lidé jsou zneužíváni. Lidé závislí na sociálních dávkách nejezdí auty - čekají na autobusových zastávkách v smradu."
Diskuse