Ubíjení i nezdolnost
22. 9. 2023 / Pavlína Antošová
čas čtení
6 minut
Prózy
Ladislava Fukse (24. 9. 1923 – 19. 8. 1994) prostřednictvím bizarního
děje odkrývají vztahové panoptikum, které provokuje svou dvoupólovostí:
Kromě hrůzy se v něm hlásí o slovo groteska. K určujícím prvkům
zpravidla patří duševní poruchy – buď u nositelů moci, nebo u jejich
obětí, a nezřídka na obou stranách. Málokdy jsou přítomny světlejší
tóny; ale pokud se v autorových špičkových dílech vyskytnou, zazní
nezapomenutelně.
Kopfrkingl v románu Spalovač mrtvol
(1967) chce řídit vlastní život, a vidině postupu dokonce neváhá
obětovat životy nejbližších. Přitom si nedovede utvořit stálý vlastní
názor a stát si za ním. Kuriózně zpočátku přejímá postřeh svého
židovského lékaře: „Násilí se nikomu nadlouho nevyplácí. S tím se může
vystačit jen na krátkou dobu, ale dějiny se jím psát nedají." A zároveň
podléhá zvrácené ctižádosti, která s sebou nese naprostou posedlost
chmurnou profesí, a také hladký posun od obdivu vůči Tibetu až k nacismu
– od akcentování porobených až k chiméře vzestupu mezi vládnoucími.
Pokrytectví této zvrhlé postavy se zrcadlí v karikované dvojici, kterou
Kopfrkingl potkává ve chvilkách volna; muž se ženou jedná i mluví tak,
jak vrchní zřízenec krematoria tajně přemýšlí.
Podoby
autoritativních a chladných otců se nevyhnutelně a pochopitelně
rozvíjejí také v dalších textech – zvlášť výrazně to platí o románu Příběh kriminálního rady
(1971). Titulní postava – Viktor Heumann starší – vraždí kvůli konceptu
cti. Jeho činy se do jisté míry pohybují na hraně – mladšímu synovi už
nebude hrozit poprava. Ale brutalita, kterou pan rada uvnitř vězeňské
cely skrytě předvede čerstvě zadrženému zločinci (v románu, nikoli v
televizní inscenaci), ukazuje dřímající sadistické sklony. A poslední
věta, kterou pak synovi řekne – „Mysli na kostel" – vyznívá parodisticky
také proto, že Heumann podvědomě odhalí, čeho sám není schopen; a nejen
v náboženském, ale (a to zejména) ani v lidském slova smyslu. Otec z
románu Variace pro temnou strunu (1966) – rovněž vysoký policejní
úředník – se fyzicky vraždy nedopustí. S Heumannem jej však spojuje
umění pouštět hrůzu (například stanout za tmy na prahu zhaslého pokoje),
a také opožděná snaha projevit laskavost, ve své podstatě absurdní až
směšná.
Postavy ovládaných dospívajících
mladíků si svůj úděl zkrášlují sny, příznačně o cestování. Židovský
chlapec v povídce „Kchonyho cesta do světa" (Mí černovlasí bratři
(1964)) i uvnitř okleštěného státu doufá v cestu do Palestiny, která by
jej především zbavila vyšinutého profesora zeměpisu. A podobně se Viki
Heumann upíná na vidinu prázdnin v Istanbulu a ve Smyrně, prožitých po
boku takzvaně dobře narozeného, nikoli však zcela bezduchého spolužáka.
Povídková i románová postava touží ve vysněných zemích zůstat. Přesto
mezi nimi figuruje zásadní rozdíl: David Kohn zůstává pouze obětí,
zatímco Viktor Heumann mladší se dopustil vraždy.
Velmi zvláštní předěl mezi viníkem a ublíženou bytostí představuje zejména hrdinka románu Myši Natálie Mooshabrové
(1970). Její travičství se pohybuje na hraně reality a přeludu – s
výjimkou posledního činu, který už dodatečně zpochybnit nelze. Dva světy
(ten, ze kterého ji vytrhli a ten, do něhož byla vehnána) se
společensky liší, a přece se jeden druhému podobá strnulým konceptem
výchovy: Dítě je považováno za malého dospělého. Uzurpátorský premiér
fiktivního státu (země, která nese určité rysy habsburské monarchie, a
přitom se z ní už létá do vesmíru) na scénu přímo nevstoupí. Přesto však
někde v pozadí tahá za nitky, dokud může. Tvoří vlastně variantu
Fuksových „otcovských" postav – až na to, že s chladnou dominancí
přistupuje dokonce k celému národu. Ze společenského hlediska se v tomto
konceptu (spíše než literární postavě) jasně odráží zkušenost s
komunistickou diktaturou. A skrývá se v něm předpověď jejího konce,
který se ve skutečnosti naštěstí neodehrál tak dramaticky.
Fuksova tvorba však také opsala pozoruhodný oblouk od vyzrálého debutu Pan Theodor Mundstock (1963) až k románu Vévodkyně a kuchařka
(1983). V obou těchto prózách se – pokaždé úplně jinak – dostává ke
slovu naděje. Pan Mundstock i při rozkolísanosti, vedoucí až k duševní
poruše, najde svou někdejší systematičnost. A pokusí se ji využít ve
prospěch dospívajícího chlapce, u něhož snad zvýší šanci na přežití
válečných hrůz. Vévodkyně (kterou Fuks vytvořil jako skrytou
autoprojekci) chce jedinečným interiérem svého nově zřízeného hotelu
zanechat stopu své epochy – tedy přelomu 19. a 20. století, jmenovitě ve
Vídni – a zároveň upozornit na přírodní a vesmírný cyklus, jenž všechny
etapy lidských dějin přesahuje.
Spisovatelovo
krédo svými činy naplňují – nebo slovně vyjadřují – ojedinělé a vzácně
laskavé postavy mužů, kteří se formálně nestali otci. To se týká nejen
pana Mundstocka, ale i dirigenta Artura Jacobsona, jenž se párkrát mihne
v románu Variace pro temnou strunu a chlapce Michala nabádá:
„Prožívej své sny, sny lásky, prožívej je klidně a bez obav, prožívej
je, jak nejvíc můžeš, z celého srdce, z celé duše, uslyšíš ty nejvyšší
struny, jež jsou v každém z nás a nikdo nám je nevezme... Stůj na
vlastních nohou a dokaž říct své, drž opratě, buď citlivý, ale ne
přecitlivělý k vlastnímu životu, je to tanec mezi vejci."
Ze
životopisného hlediska samozřejmě zůstávají sporné některé Fuksovy
kompromisní činy vůči komunistickému režimu. Pokud ale spisovatel nikoho
přímo nepoškodil (a zdá se, že ne), mohla by tato skutečnost vytvořit
ostrou dělící čáru. Samozřejmě chápu, že lidé, jejichž blízcí v minulém
režimu trpěli, vnímají souvislosti poněkud jinak; ale takoví mezi
nynějšími posuzovateli tvoří menšinu, pokud se mezi nimi vůbec
vyskytnou. A jednomu ze zásadních českých prozaiků, jenž dodnes nemá v
Praze ani pamětní desku, mezinárodní význam nikdo neupře.
6245
Diskuse