Úctyhodná stošedesátka
20. 2. 2024 / Soňa Svobodová
čas čtení
7 minut
Z těch současných pak můžeme
jmenovat sklářského výtvarníka Pavla
Trnku, sochařku Josefínu Duškovou, malíře
Miroslava Šnajdra, textilní
výtvarnici Evu Brodskou, sochaře a vizuálního
umělce Petra Stanického,
grafika Zbyňka Janáčka a věhlasného
fotografa Jindřicha Štreita.
Tito všichni jmenovaní umělci
se totiž společně
se svými dalšími
jednapadesáti kolegy-výtvarníky
účastní výstavy, na níž můžete obdivovat více
než sto třicet
děl
vzešlých
z jejich výtvarných ateliérů.
Pod názvem „V umění volnost“,
který je současně i
zakládající ideou vzniku tohoto uměleckého
spolku
ji ve zrekonstruovaném
Clam-Gallasově
paláci
otevřelo
Muzeum města Prahy právě
u příležitosti
jeho stošedesátého výročí.
A protože snímky Jindřicha Štreita, jsou
nepochybně dominantou celé
výstavy. Požádala jsem ho o rozhovor. A zde je.
Pane
Štreite, vaše fotografie jsou plné
humanistického poselství,
jaké nemá obdoby, ale
řekněte mi – trkli už někoho z těch, jenž nám vládnou,
aby se ta humanita začala
konečně projevovat, já mám totiž, čím dál
tím větší pocit, že je
jí čím dál
tím míň. Co myslíte?
To je dlouhodobý proces. Jsme tady od
toho, abychom stále
bušili
na vrata, abychom to nevzdávali. Vždy je naděje. Možná se na
situaci dívám s větší tolerancí, protože zkušenosti něco
napovídají…..mladá,
současná generace je radikálnější a jde do problému
ostřeji, nechce čekat. Mnohdy narazí, ale také věci urychlí. Vše
je relativní.
Ano.
To máte pravdu, že je vše relativní.
Jenom, aby se to vše nezvrtlo
k tomu, co si
nikdo z nás nepřeje, a to ke třetí světové…
To máte pravdu. Z toho máme všichni
obavy.
Ale
pojďme od těch obav, raději ke
Clam-Gallasovu
paláci,
který je jedním z vrcholných
děl
pražské barokní architektury a
v němž daná výstava probíhá. Jaký to ve vás jako ve
fotografovi vyvolává
pocit, když přihlédnete
k té kráse vůkol?
Znal jsem tento palác před
rekonstrukcí a to, jak v současné době působí, to je fantastické. Byl
jsem doslova fascinován jeho proměnou. Výstava Umělecké besedy tam krásně zapadla. Klasika
se snoubí se současností. Nádhera.
Je
o vás známo, že fotíte přes více než padesát let,
ale
i přesto, se nepovažujete za
profesionálního
fotografa. Znamená to tedy, že se stále
učíte tomuto oboru?
Myslím si, že není možné přestat,
ustrnout. Stále
se musíme učit a zkoušet. Snažit se posunout o kousek dál.
I když je to mnohdy bolestivé,
určitě to stojí za to. Na chvíli
se zastavit, to ano, ale potom hned pokračovat. Mé povolání
je pedagogické a já fotografuji
především sobě pro radost.
Když
jsme u té radosti, tak o ní se často traduje, že pochází z
proměněné bolesti. Souhlasíte
s tímto tvrzením?
Taková radost je obyčejně vykoupena
velkou
bolestí.
Proto takovou radost nepovažuji za
šťastnou a nebude mne moc
těšit.
Ale
přece jen tu pravou radost, vám přinesl váš první fotoaparát
značky Welta, který jste
si koupil
od svého profesora houslí. Jak
dlouho jste s ním fotil?
Bohužel,
nebylo
to moc dlouho. Po dvou letech
mi
jej někdo odcizil.
Ale
i přes tento nemilý zážitek
jste to nevzdal a pokračoval dál, čehož dokladem je i
vašich 98 knih, 103 katalogů a více než 1568 výstav v ČR i
zahraničí. Tak se vás musím
zákonitě zeptat, kdy jste spal?
Baví mne život. Odpočívám prací
a jsem šťastný. Shodou okolností jsem dnes se
studenty foténkoval v knihovně. Zajímalo mne, jak ženy, které tam pracují, vnímají život.
Nestává se mi to příliš často, ale všechny ženy, nezávisle na sobě řekly, že jsou rády, že
mají takové zaměstnání, které je baví a které mají rády. Chodí do zaměstnání si
„odpočinout“. Milují svou
práci. Moc mne to potěšilo, protože to mám
stejně. Rád učím, rád jsem s mladými
lidmi, rád fotografuji. I když jsem nesměl učit a pracoval
jsem téměř osm let na státním statku, i to mne bavilo. Poznávat nové světy, nové lidi.
Možná je to i povahou. Najít si v těžkostech života chvíle, které mají smysl.
To
jsou velmi pravdivá slova, neboť nalezení těch chvil, které mají
smysl nás vlastně drží
při životě a dodávají nám sílu zvládat všechna úskalí
života, ale vy jste měl také možnost
pracovat na mnoha dokumentárních projektech ve Francii,
Anglii,
Brazílii,
Moldávii,
Rakousku, Německu, Japonsku, Číně, Maďarsku, Rusku, ale
také i doma v ČR. V které z těchto zmíněných zemí, se vám
nejlépe fotilo?
Přirozeně, že nejlépe se
fotografuje tam, kde to dobře znáte, kde rozumíte vztahům, prostředí, věcem, kolem
vás. Je zajímavé poznávat vztahy i v jiných zemích. Je to těžší, ale obohacuje vás to
a potom s tímto novým pohledem
se můžete dívat i na svět, který jste si myslela,
že jej již dobře znáte.
A
ono je všechno zcela
jinak, že?
Ano. Přesně tak.
Svého
času jste se setkal i se světoznámým fotodokumentaristou Robertem Frankem.
Ovlivnilo
toto setkání nějak vaší následující tvorbu?
S Robertem Frankem jsem se sešel
v New Yorku a bylo to krásné
setkání. Celý den jsme chodili
po městě a viděl jsem, jak
vnímá svět kolem sebe. Mám velmi
rád jeho fotografie.
Stále
ještě platí, že na
jednu fotografii spotřebujete pět filmů?
V současné
době foténkuji již digitálně, ale zkušenost z analogového
snímání skutečnosti si i nadále nesu v sobě.
Užší
veřejnosti jste také znám pod přezdívkou Jindra ze Sovince,
takže pane Jindro
ze Sovince, chystáte opět nějaké překvapení na hradě Sovinec
pro všechny milovníky
výstav, koncertů a divadelních představení?
Intenzivně
foténkuji. Věnuji se sociální problematice a vztahům mezi lidmi. Zatím jsem nic krásnějšího
neobjevil. Foténkuji, vystavuji, přednáším. Stále bydlím v Sovinci. Miluji život.
To
je velmi krásně řečeno, takže já k tomu jen dodám, že pokud
jste se do Clam–Gallasova
paláce na zmíněnou výstavu ještě nevypravili, neváhejte, stojí
za vidění...
4292
Diskuse