Hvězdička krajní pravice Jordan Peterson tvrdí, že nedávné záplavy v Brazílii způsobily hříchy
22. 6. 2024 / Fabiano Golgo
čas čtení
6 minut
Miláček
krajní pravice, kanadský mimoň Jordan Peterson, pozvaný příznivci
bývalého křesťanského fundamentalisty a autokratického brazilského
prezidenta Jaira Bolsonara, řekl tisícům lidí shromážděným v hudebním
centru Porto Alegre, hlavního města nejjižnějšího státu Rio Grande do
Sul, které před několika týdny postihly ničivé záplavy, že ke katastrofě
došlo díky našim hříchům. Kdyby "gaučové" (tak se říká lidem z mého
rodného státu a z Argentiny) tolik nehřešili, nemuseli jsme se dočkat božího hněvu v podobě povodní.
Jordan Peterson
je doktor psychologie, klinický psycholog a bývalý profesor psychologie
na Torontské univerzitě. Mezinárodní proslulost mu přineslo vydání knihy
"12 pravidel pro život: protilátka proti chaosu". Peterson také slavně
říkal, že "musíme obdivovat (Adolfa) Hitlera", protože byl "organizačním
géniem". Kromě toho je Jordan kritický k hnutí LGBTQIA+ a sám sebe
prezentuje jako konzervativce. Někteří psychologovi fanoušci tvrdí, že
není fašista, jen klasický liberál, není rasista, jen uznává etnické
rozdíly, není misogyn, jen odhaluje rozdíly mezi muži a ženami.
V
tomto posledním případě, rozdílu mezi muži a ženami, psycholog často
používá jako příklad humra a uvádí, že samice mořských živočichů si
vybírá nejlepší samce k rozmnožování, zatímco oni bojují o teritorium.
Tato dělba práce by se podle něj měla odrazit i v lidském životě.
K
tomuto předpokladu dichotomického vztahu mezi řádem a chaosem, mužským a
ženským, Peterson přidává evoluční psychologii. Autor se opírá
především o abrahámovské mýty, aby zdůvodnil ztotožnění mužského s řádem
a ženského s chaosem, i když občas cituje principy jin a jang taoismu,
aby tuto premisu posílil.
Peterson příhodně
ignoruje jiné mytologie, například egyptskou, v níž je bohyně Maat
zosobněním řádu, nebo hinduistickou, v níž vesmír není založen na
protikladu mezi chaosem a řádem, ale na komplementaritě mezi tvořením,
zachováváním a ničením, zosobněném trimurti.
Představy sumak kawsay
původních jihoamerických obyvatel nebo afrických orí jsou ovšem knize
na hony vzdálené. Sumak Kawsay je výraz z kečuánštiny, tradičního jazyka
And. "Sumak" znamená plnost a "Kawsay" znamená žít a tento výraz se
používá k označení modelu rozvoje, který se v tropech snažíme dlouhodobě
uplatňovat a který zahrnuje organizovaný, udržitelný a dynamický soubor
ekonomických, politických, sociokulturních a environmentálních systémů,
které zaručují dosažení dobrého života.
Sumak
Kawsay je návrh založený na pěti principech: 1) bez vědění nebo
moudrosti není života (Tucu Yachay); 2) všichni pocházíme z matky země
("Pacha Mama); 3) život je plný (hambi kawsay); 4) život je kolektivní
(sumak kamaña); a všichni máme ideály nebo sny (Hatun Muskuy). Podle
filozofa Javiera Lajo je sumak kawsay v andském pojetí rovnováha
mezi "cítit dobře" ("Allin Munay") a "myslet dobře" ("Allin Yachay"),
které společně vedou k "dělat dobře" ("Allin Ruay"), což je bod, v němž
je dosaženo harmonie.
Pokud se Peterson zmiňuje o
védách, činí tak povrchně, přičemž mezi májou a kognitivními předsudky
vyvozuje přízemní paralelu. Tyto nedostatky spolu s barovým taoismem a
povrchními výklady abrahámovských a řecko-římských mýtů vzbuzují jisté
podezření ohledně serióznosti jeho práce s archetypy.
Perspektiva
12 pravidel pro život je zkrátka křesťanská, koloniální, mužská,
hierarchická a meritokratická. Filozofií, k níž má nejblíže, je
utilitarismus, což je s jeho jungovským základem poněkud nenormální
kombinace. Jak však kniha plní svůj zjevný účel - vést mladé lidi na
cestě k dobrému životu?
Základem Petersonovy
eudemonologie je přiznání utrpení jako neoddělitelného aspektu
existence. Z tohoto uznání vyplývají pro člověka dvě možnosti: vzdát se,
tj. ignorovat etické zásady, jako je úcta k druhým a nenásilí, nebo
čelit nihilismu a hledat smysl. Podle autora se každý člověk rodí se
sklonem k etickému chování, ale neschopnost vyrovnat se s frustrací -
nebo prostá lenost - ho nutí podlehnout okamžitému uspokojení. Proto by
rozvíjení smyslu pro odpovědnost a disciplínu vycházející z
transcendentního smyslu byly způsoby, jak dobře žít.
Peterson
každé z pravidel ideálního chování ilustruje osobními zkušenostmi, z
nichž některé jsou velmi bolestné, například vážná nemoc, kterou trpí
jeho dcera. Je těžké nesoucítit s peklem, kterým si jeho rodina prošla, a
zajímalo by mě, do jaké míry to mohlo přispět k nevyrovnanosti, která
vedla k jeho kariéře krajně pravicového guru.
Dobrým
testem eudemonických příruček je prozkoumat životy jejich autorů. Pokud
jsou historické zprávy správné, měl například Epiktétos dokonalé
chování. Bohužel se ukazuje, že Peterson je jen dalším pokrytcem.
Zatímco káže o odpovědnosti za své slovo, na Twitteru šíří
konspirační teorie a zveřejňuje například úryvky z fetišistických
pornografických filmů, jako by pocházely z čínských "spermabank".
Zatímco káže o disciplíně, je závislý na benzodiazepinech do té míry, že
se musel podrobit umělému kómatu, aby si svou závislost vyléčil na
ruské klinice.
Po návratu z léčby autor
vydal novou knihu s názvem Mimo řád: 12 dalších pravidel pro život,
přestože v několika vlastních přikázáních selhal. Jedním z Petersonových
nových pravidel je "vzdát se ideologie", a zdá se, že i v tomto
selhává, stejně jako v "nedovolit si stát se uraženým, prolhaným nebo
arogantním", soudě podle toho, že trvá na bludu, že údajná "progresivní
kultura" ničí svobodu, vědu a zkrátka "Západ".
Peterson
se svým chováním ukazuje jako další heterosexuální běloch, kterému
vadí, že je nucen sdílet některá svá privilegia s historicky
utlačovanými menšinami, a který se místo toho, aby se zamyslel nad svým
místem ve světě, rozhodl obejmout krajní pravici.
3609
Diskuse