Výpadek IT: banky, letecké společnosti a média postihly problémy spojené s počítači se systémem Windows

19. 7. 2024

čas čtení 4 minuty
Výpadek počítačů zasáhl velké firmy po celém světě. Uživatelé hlásili, že se na pracovních stanicích se systémem Windows objevily chybové obrazovky „modré obrazovky smrti“. 

Rozsáhlý výpadek spojený s pracovními stanicemi se systémem Windows postihl významné společnosti, včetně Sky News UK, britská letiště Gatwick a Thameslink.

Globální výpadek IT způsobil chaos na letištích, v bankách, na železnici a v podnicích po celém světě. Byla vyřazena z provozu celá řada služeb a postiženy miliony lidí.

V jednom z nejrozsáhlejších IT výpadků, který kdy zasáhl společnosti a instituce po celém světě, se zastavila letecká doprava, byly postiženy nemocnice a velké množství pracovníků nemělo přístup ke svým počítačům. Ve Velké Británii bylo dočasně přerušeno vysílání zpravodajské stanice Sky News a nefungoval rezervační systém praktických lékařů britského zdravotnictví.

Středobodem výpadku byla služba Windows společnosti Microsoft, přičemž odborníci problém spojují s aktualizací softwaru od kyberbezpečnostní firmy Crowdstrike, která ovlivnila počítačové systémy po celém světě. Odborníci uvedli, že výpadek může trvat několik dní, než se z něj podaří zotavit, protože každý počítač bude možná nutné opravit ručně.

Společnost Microsoft potvrdila, že vyšetřuje problém se svými službami a aplikacemi, přičemž webové stránky organizace věnované stavu služeb varovaly před „zhoršením kvality služeb“, což znamenalo, že uživatelé možná nebudou mít přístup k mnoha nejoblíbenějším službám společnosti, které využívají miliony firem a lidí po celém světě.

Mezi postiženými firmami je i Ryanair, největší evropská letecká společnost, která na svých internetových stránkách uvedla: Doporučujeme cestujícím, aby se na letiště dostavili tři hodiny před odletem, aby se vyhnuli jakýmkoli poruchám.“ Potenciální poruchy v celé síti (pátek 19. července) jsou způsobeny globálním výpadkem systému třetí strany.

V USA byly lety zastaveny kvůli problémům s komunikací, které zřejmě souvisejí s výpadkem. Mezi postiženými dopravci byly i společnosti American Airlines, Delta a United Airlines. Letiště v Berlíně v pondělí dočasně zastavilo všechny lety, zatímco v Austrálii letiště v Melbourne oznámilo svým zákazníkům, že se „potýká s globálním technologickým problémem, který ovlivňuje odbavovací procedury některých leteckých společností“.

Cestující na letišti Gatwick, druhém největším letišti ve Spojeném království, popsali situaci na tomto letišti jako „zmatek“ a zaměstnanci rozdávali vodu těm, kteří uvízli na letišti.

Praktičtí lékaři ve Spojeném království uvedli, že kvůli výpadku nemohou přistupovat k záznamům pacientů ani si rezervovat schůzky. Ordinace se na sociálních sítích pochlubily, že nemají přístup k webovému systému EMIS. 

Ian Woodward, profesor kybernetické bezpečnosti na univerzitě v Surrey, uvedl, že výpadek byl zřejmě způsoben IT produktem Crowdstrike Falcon, který monitoruje bezpečnost velkých sítí počítačů a do každého stroje stahuje monitorovací software.

Tento produkt používají velké organizace, které mají značný počet počítačů, aby zajistily, že je vše monitorováno. Bohužel pokud přijdou o všechny počítače, nemohou fungovat nebo jen na mnohem nižší úrovni služeb,“ řekl Woodward, který dodal, že odstranění problému může trvat několik dní. Největší frustrací je, že oprava problému bude vyžadovat ruční zásah do každého postiženého počítače. To bude znamenat obrovské zpoždění při obnově, a tedy narušení provozu na několik dní dopředu,“ dodal.

Podrobnosti v angličtině ZDE
 

0
Vytisknout
2756

Diskuse

Obsah vydání | 23. 7. 2024