Zkorumpované stanice technické kontroly (STK)?
14. 10. 2024 / Beno Trávníček Brodský
čas čtení
4 minuty
Není tohle celé
náhodou špatná vizitka vedení státu (resp. postupně za sebou
jdoucích mnoha vedení státu), které nedokázalo v době 35 let(!)
po „podnikatelské“ revoluci zařídit pro méně movité občany
ani jedno cenou lidové auto? Tedy cenově přístupné obdobně jako
ojetiny, které ale spíš budou mít problém s emisemi? Aby chudí
lidé prostě nešli pro STARÉ, třeba i zbytečně velké auto, ale
koupili si ideálně NOVOU a úspornou maluchu? Samozřejmě pokud
jim malé auto stačí - to ale postačí mnoha lidem, pokud dobře
promyslí svůj způsob provozu a současně je přesvědčí cena...
a samozřejmě také, zejména na periferiích (ve vesnicích), jde o
druhé auto do rodiny.
Podle dostupných údajů
je průměrné stáří osobních aut na našich silnicích cca 16
let. To logicky znamená, že tam musí jezdit řada dvacetiletých i
starších „pleček“. U těch udržet normované emise asi bude
trochu sci-fi(?) Nelze nepřemýšlet o tom, zda něco zásadního
brání státu, aby situaci zvrátil. Tedy, aby se pokusil nějakým
způsobem dostat na trh lidová auta cenou srovnatelná řekněme s
průměrnými ojetinami starých aut. Portfolio jeho možností přece
sahá od vypsání výhod pro takového výrobce, který zřídí
fabriku v Česku, až po její vybudování státem jako státního
podniku. Podle třeba předem zveřejněného pravidla: „Pokud to
neudělá pro lidi (tedy pro nás pro všechny) podnikatelský
sektor, uděláme to my = stát, pak ale ať firmy nebrečí!“
Nedokážu pochopit,
proč v zemi, kde jsme za totáče (který si vůbec neidealizuju)
dokázali vyrábět vlastní solidní auto Škoda Favorit, které
bylo řekněme v rámci celé Evropy jakýmsi průměrem; nikdo neumí
(nechce?) udělat levnou maluchu. Když pomocí elektrického pohonu
je to o tolik jednodušší, a po mnohých cenových sníženích
trakčních baterií by u miniauta mělo být i významně levnější,
než naplňování nejnovějších emisních norem EURO u aut
spalovacích.
Dokonce si myslím, že
pokud by stát chtěl dotáhnout vyčištění našich silnic od aut,
která nesplňují emise, jen dokonalou funkcí STK, možná dostane
i „chudé“ lidi do ulic. Ti by asi požadovali trochu chytřejší
řešení než je zákaz provozu jejich „starého a kouřícího“
auta.
Vlastně jsme se tu
asi dobrali zjištění co je to vhodný lidový vůz. Bude to
minimalistické plně elektrické auto, které si díky nízké ceně
bez většího zaváhání půjde koupit málo movitý člověk
namísto spalovací ojetiny, která dříve či později bude bude
mít nějaký problém s emisemi.
Přemýšlím, zda jsme
někdy od ministra dopravy vůbec slyšeli kritiku neschopnosti
automobilek, vyrábějících auta v Česku, vyrobit skutečně
lidové auto. Tak jako, že by se podivil, že to žádná
automobilka neumí a pak by si třeba s jejich vrcholnými zástupci
o tom podrobně popovídal na obrazovce veřejnoprávní televize.
Pane ministře dopravy
co myslíte? Kolik by mělo stát v Česku cenou lidové osobní
auto, aby pomohlo co nejrychleji obnově tuzemského vozového parku?
Váš jeden měsíční plat? Nebo dva? Nebo deset? Rád si někde
přečtu či poslechnu Váš názor, včetně toho, zda máte nějaký
plán (kromě zesílených kontrol funkce STK), jak celé věci
pomoci?
Jen velmi ploše
uvažující člověk si může myslet, že stáří a nekvalitu
českého vozového parku výrazně a rychle zlepší pouze
kvalitnější provoz STK.
6287
Diskuse