Rasismus je nepřípustné šíření záporné vlastnosti od pochybného jednotlivce na celou komunitu

15. 4. 2013 / Jan Čulík

K tomu Ginterově "rasismu" - nevím, jestli je, nebo není rasista. ale když tepete iDnes za to, že používají "Romové" a nahrazujete to slovem "Židé", když se udělá totéž s Ginterovým článkem, bude to znít asi takhle: "Sociální dávky zneužívají i majetné židovské rodiny", píše Josef Švéda.

K tomu poznamenává Jan Čulík:

Jenže v tomto případě problém je, že romská mafie opravdu děsným způsobem terorizuje a zneužívá chudé Romy. Není to samozřejmě funkcí "romskosti", ale je to charakteristický rys každé underclass, vykořisťované "podtřídy" občanů, bez ohledu na jejich etnicitu. Přesně totéž se děje v Británii, kde nejchudší členové underclass taky trpí úžerou, kterou na ně praktikují "dělničtí" vyděrači.

Má-li se tento problém řešit - stejně ho v ČR nikdo neřeší, bylo by potřeba efektivního trestního stíhání úžery - musí se pojmenovat. Ginter tam samozřejmě měl do toho článku napsat to, co jsem napsal já zde výše, ale je to "lidový" novinář, nikoliv intelektuál. Úmysl v žádném případě není rasistický, naopak je cílem článku těm obyčejným Romům pomoct. Je to myslím z toho jasné.

Odkazuju na jeho tvrzení, že v krátkém článku nemůže napsat všechno, že se k věcem vrací z různých úhlů a cílem je pomoci.

Myslím, že kdyby zneužívala židovskou komunitu někde nějaká kriminální židovská mafie, a využívala znalostí situace v té židovské komunitě k ničení jejích členů úžerou, tak by bylo přípustné napsat "bossové židovské komunity terorizují její řadové členy". To přece není rasismus.

Podstatou rasismu je nepřípustné rozšiřování určité záporné vlastnosti na VŠECHNY příslušníky dané etnicity. Jestliže napíšu, že v romské komunitě se kriminálníci zaměřují na vykořisťování jiných členů té (romské) komunity, tím přece nerozšiřuju zápornou vlastnost na všechny Romy.

Nelze přece popírat, že romská komunita v České republice má vážné problémy, nikoliv zaviněné její etnicitou, ale sociálními, politickými a historickými podmínkami. Politická korektnost, která by zakazovala psát o tom a vůbec o tom diskutovat, by romské komunitě škodila, protože řešením prostě není bát se napsat, že má romská komunita problémy, což je zjevně postoj řady činitelů proromských organizací.

Znovu opakuju, že Ginter je novinář praktik a vyhledává, správně, problémy, jimiž společnost žije, ve snaze vyvolávat diskuzi. Samozřejmě, že si při zpracovávání citlivých témat musí novinář počínat zvlášť citlivě, aby ho karatelé nezačali pranýřovat. Smutné myslím je, že se z protestů proti Ginterovi stala mechanicky šířená kauza a jádro věci, na něž Ginter právem poukázal, se ze "skandálu" vytratilo. Je velmi lehké vydávat politicky korektní prohlášení, vytvořit virtuální realitu a pak už reagovat jen na ni.

0
Vytisknout
5631

Diskuse

Obsah vydání | 18. 4. 2013