Největší ekonomický skandál poválečného Německa očima dokumentaristů ZDF

Sankce pro německé automobilky více než 22 mld. Euro, manažeři VW si přesto rozdělují bohaté odměny

3. 8. 2017

čas čtení 4 minuty
Aféra Dieselgate, kterou rozpoutalo zjištění, že automobilka VW (včetně dceřiných společností, tedy i Škoda Auto) podváděla při regulaci emisí naftových motorů, má globální charakter. Co se stane s postiženými automobily, které byly zakoupeny jejich současnými majiteli v dobré víře, že jsou šetrné k životnímu prostředí? V Evropě pracuje VW na jejich zlepšení přes aktualizaci software. Bude to postačující na to, aby byly automobily šetrné k životnímu prostředí? Takovéto otázky a další dosud neznámé pozadí Diselgate zkoumal „ZDFzoom“ reportér Hans Koberstein (celý dokument o délce 29 minut v původním znění, přístupný do 14. 9. 2018).

Automobilka VW léta prodávala automobily se vznětovými motory s nelegálním vypnutím ochrany. To znamená, že emise výfukových plynů z dieselových automobilů v silničním režimu byly „špinavé“, zatímco v oficiálním laboratorním testu byl limit škodlivých oxidů dusíku dodržován. 


Když byl tento podvod v USA odhalen, byl koncern VW povinen „přezbrojit“ automobily tak, aby byly v souladu alespoň přibližně s mezními hodnotami v silničním provozu. Pro koncern to znamenalo obrovské finanční náklady: VW byl již nucen odkoupit v USA více než 250 000 dieselových automobilů a od té doby pracuje na technickém řešení. 

V Německu stála vláda před obtížným rozhodnutím. K tomu, aby vozidla na silnici byla v souladu se zákonnými limity oxidů dusíku, musela by být dodatečně vybavena katalyzátory nezbytnými pro dodržení limitů dusíku. Je nutno uvést, že by se jednalo o dvoucifernou částku v miliardách, která by byla k tíži VW. To by také mohlo vést ke ztrátám pracovních míst. 

ZDFzoom má k dispozici interní podklady, ze kterých vyplývá, jak vláda a VW „zvládla“ Dieselgate. Namísto drahé přestavby - jak bylo dohodnuto - by měla být nasazena nákladově efektivní aktualizace software. Dieselové automobily by tak byly opět „v souladu“ s právními předpisy. Ale takto „přepracované“ automobily představují zcela jiný obraz. 

Prof. Martin Führt, zabývá se právem v oblasti životního prostředí na Vysoké škole v Darmstadtu. „S takovouto strategií, která konsekventně znevažuje právo, jsem se ještě nikdy nesetkal," říká. 

Tajná akta VW: Jak chrání spolková vláda koncern? Bylo nutno nejprve odcestovat do USA. 

Reklama tvrdí „VW TDI Clean Diesel“. Ale podvod byl odhalen. Anup Bandivadekar z nevládní organizace ICCT: "Byl proveden test dvou vozů VW a jednoho vozu BMW. Test ukázal, že pouze BMW diesel vykázal „čistější“ hodnoty, proti tomu VW Jeta a Passast ukázaly na „ulici“ 8x až 40x horší hodnoty než tomu bylo u „laboratorním testu“."

Před soudem v USA koncern VW přiznal, že 8 let používal „vypínání“ při měření. To je jak v USA, tak i v Evropě zakázáno. Mary Nichols, presidentka CARB (Kalifornská ochran životního prostředí): „Právo se prosadí, je jedno, koho se to týká“. 

Emise „opravených aut“ musí být takové, jako by se vše od začátku dodržovalo. Vozy vrácené koncernu VW jsou skladovány v USA na několika místech. Mohou být prodány, nebo exportovány, až budou jejich emise při provozu v pořádku. Pokud se to nepodaří, musí VW auta sešrotovat. VW musí v USA auta vykoupit, nebo přestavět, aby byly dosahovány předepsané hodnoty. 

Celkem bylo vráceno (odkoupeno koncernem VW) 250 000 aut v průměrné ceně 21 000 USD. Náklady VW představují doposud 22,6 miliard Euro. Celkový počet aut VW v USA je 560 000. Ale v Evropě se jedná o 8,5 milionů aut. 

Náklady na „opravu“ software jednoho auta v Německu představují cca 60 Euro. Autor dokumentu získal (pravděpodobně od zdroje z koncernu) informace, které by mohly vést ke „zhroucení“ VW. 

Tento koncern to již dovedl do podoby státní aféry: Vzhledem k centrální roli automobilového průmyslu pro německou ekonomiku má skandál VW potenciál celohospodářského problému. 

Prof. Stefan Bratzel: Center of Automotive Management (CAM), Bergisch Gladbach: "V Německu je velmi úzký kontakt automobilového průmyslu na vládu. Tobias Münchmeyer, zástupce hlavního vyjednavače Greenpeace v Německu: "Celkem bylo testováno 55 typů aut. Pouze 3 nové typy diesel aut od VW jsou v pořádku. 

I přes celý skandál bylo představenstvu koncernu v roce 2016 vyplaceno 59,8 milionů Euro. Krize je nezasáhla. Skandál je tak na nejlepší cestě ke státní aféře.

0
Vytisknout
4409

Diskuse

Obsah vydání | 8. 8. 2017